Μια νέα μελέτη δείχνει ότι τα μικρά παιδιά που περνούν υπερβολικό χρόνο μπροστά σε οθόνες μπορούν να αντιμετωπίσουν προβλήματα στις γλωσσικές τους ικανότητες.
Σύμφωνα με μια έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Frontiers in Developmental Psychology», τα παιδιά των οποίων οι γονείς επιλέγουν να κάνουν χρήση οθονών σε μεγάλο βαθμό, φαίνεται ότι έχουν χαμηλότερες γλωσσικές ικανότητες.
Επιστήμονες από την Εσθονία ανέλυσαν δεδομένα από 420 γονείς παιδιών ηλικίας 2,5-4 ετών, μέσω ερωτηματολογίων σχετικά με την χρήση οθόνης από γονείς και παιδιά, καθώς και με τις γλωσσικές επιδόσεις των παιδιών. Διαχώρισαν τις οικογένειες σε τρεις κατηγορίες: υψηλή, μέτρια και χαμηλή χρήση οθόνης.
Η ανάλυση των στοιχείων αποκάλυψε ότι οι γονείς που περνούν περισσότερη ώρα σε οθόνες έχουν και παιδιά που περνούν ανάλογα. Επιπλέον, μεγαλύτερη χρήση οθόνης από τα παιδιά συνδέεται με φτωχότερες γλωσσικές ικανότητες.
Αντίθετα, τα παιδιά που περιορίζουν τον χρόνο που περνούν μπροστά από τις οθόνες τείνουν να επιδεικνύουν καλύτερες επιδόσεις σε γραμματική και λεξιλόγιο, ενώ οι διάφορες μορφές χρήσης οθόνης δεν φαίνεται να έχουν θετική επίδραση στις γλωσσικές δεξιότητες.
«Αν και η ανάγνωση ηλεκτρονικών βιβλίων και ορισμένα εκπαιδευτικά παιχνίδια μπορεί να προσφέρουν οφέλη, ιδίως για τα μεγαλύτερα παιδιά, η πιο σημαντική επίδραση κατά τα πρώτα χρόνια είναι η καθημερινή λεκτική αλληλεπίδραση μεταξύ γονέων και παιδιών,» δήλωσε η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, καθηγήτρια Τίια Τούλβιστε από το Πανεπιστήμιο του Τάρτου.