Ο χρόνος για την αντικατάσταση των παλιών ταμειακών μηχανών από τους επαγγελματίες της εστίασης φτάνει στο τέλος του την ερχόμενη εβδομάδα. Εστιατόρια, καφετέριες και μπαρ πρέπει να περάσουν στις νέες “έξυπνες” μηχανές, διαφορετικά θα αντιμετωπίσουν ελέγχους από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων).
Αν και οι περισσότερες επιχειρήσεις έχουν ήδη προχωρήσει στην αντικατάσταση, αρκετές συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν προβλήματα, όπως η έλλειψη διαθέσιμων τεχνικών. Μέχρι στιγμής, έχουν αλλάξει περίπου 60.000 μηχανές, όμως υπολογίζεται ότι γύρω στις 5.000 με 8.000 εταιρείες δεν έχουν προσαρμοστεί.
Οι νέες μηχανές έχουν σχεδιαστεί ώστε να περιορίζουν τις ευκαιρίες φοροδιαφυγής. Για παράδειγμα, δεν επιτρέπουν στους ιδιοκτήτες να κλείσουν τις ταμειακές τους εάν υπάρχουν εκκρεμείς παραγγελίες ή ανοικτά τραπέζια. Οι αποδείξεις εκτυπώνονται μόνο από τον ενσωματωμένο εκτυπωτή και οι εκκρεμείς παραγγελίες καταγράφονται στη φορολογική μνήμη.
Μέσα στον Σεπτέμβριο, οι έλεγχοι της ΑΑΔΕ θα επικεντρωθούν σε μπαρ και εστιατόρια για να διαπιστωθεί αν οι αποδείξεις μεταφέρονται σωστά στη βάση δεδομένων e-send, σε συνεργασία με τα στοιχεία των POS. Οι υποχρεωτικές αλλαγές αφορούν όσους παρέχουν:
- Γεύματα με πλήρη εξυπηρέτηση σε εστιατόριο.
- Γεύματα σε εστιατόρια εντός ξενοδοχείων.
- Γεύματα με live μουσική.
- Γεύματα από εστιατόρια, ταβέρνες και καφετέριες χωρίς live μουσική ή λιγότερα όργανα.
- Γεύματα από φαστ φουντ.
- Γεύματα από κέντρα διασκέδασης.
- Γεύματα από πιτσαρίες και σουβλατζίδικα.
- Γεύματα και ποτά από ουζερί και σνακ μπαρ.
Ωστόσο, εξαιρούνται οι επιχειρήσεις σε οικισμούς κάτω από 500 κατοίκους ή νησιά με πληθυσμό κάτω από 3.100 κατοίκους, εκτός από τουριστικούς προορισμούς.
Αν οι επιχειρήσεις δεν συμμορφωθούν και συνεχίσουν να εκδίδουν παραστατικά μέσω μη εγκεκριμένων μηχανισμών, οι πρόστιμοι θα φτάσουν το 15% των εσόδων.