Ερυθρά Θάλασσα: Συναγερμός για νέες ανατιμήσεις σε εμπορεύματα

Οι επιθέσεις από τους Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν επιδεινώσει την κατάσταση και διαμορφώνουν νέο εμπορικό περιβάλλον. Η παρουσία του αμερικανικού ναυτικού δεν καταφέρνει να αποτρέψει τις επιθέσεις, με αποτέλεσμα πλοία να προσανατολίζονται γύρω από την Αφρική για να φτάσουν στην Ευρώπη από την Ασία. Αυτό οδηγεί σε αυξημένα κόστη τόσο για τα προϊόντα σε κοντέινερ, όσο και για τις πρώτες ύλες και τα καύσιμα.

Επηρεάζει άλλες κατηγορίες πλοίων εκτός από τα κοντέινερ, όπως τα πλοία μεταφοράς οχημάτων, όσο και τα δεξαμενόπλοια, αυξάνοντας την αβεβαιότητα στη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Συγκεκριμένα, μετά τις επιθέσεις κατά των πλοίων Eagle Gibraltar και Zografia, η εταιρεία ναυτιλιακών δεδομένων Windward κατέγραψε μείωση κατά 8% στην κίνηση πλοίων στον Κόλπο του Άντεν και 41% πτώση στον αριθμό των δεξαμενόπλοιων μέσα σε μια ημέρα. Επίσης, η κίνηση των bulkers από την Ερυθρά Θάλασσα μειώθηκε κατά 20% και των tankers κατά 20%.

Ωστόσο, οι Χούθι δηλώνουν ότι δεν σκοπεύουν να διευρύνουν τις επιθέσεις τους σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα πέρα από τους δηλωμένους στόχους τους. Παρ’ όλα αυτά, τα υψηλά ασφάλιστρα καθιστούν εξίσου ακριβό το ταξίδι από την Ασία στην Ευρώπη μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ, με τον γύρο της Αφρικής, παρά το γεγονός ότι απαιτούνται επιπλέον ημέρες και καύσιμα.

Αύξηση των κοστών

Το κόστος μεταφοράς ενός container από την Ασία στον Πειραιά έχει τριπλασιαστεί από την έναρξη της κρίσης. Συγκεκριμένα, τα κόστη διαμετακόμισης έχουν αυξηθεί κατά 88% από τις αρχές Δεκεμβρίου 2023. Η τιμή για τη μεταφορά κάθε κοντέινερ 40 ποδών από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ έχει εκτοξευτεί στα 3.570 δολάρια, από 1.660 δολάρια που ήταν στις 21 Δεκεμβρίου του 2023.

Πρόταση του ΕΒΕΠ

Για να αποφευχθεί η περαιτέρω επιβάρυνση των καταναλωτών λόγω των αυξημένων κόστων ναύλων, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης, πρότεινε μέσω επιστολής του στον πρωθυπουργό και το οικονομικό επιτελείο να διεκδικήσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση την επιβολή ενός είδους “πλαφόν” στις επιβαρύνσεις επί των ναύλων. Με αυτό τον τρόπο θα μειωθεί σημαντικά η επιπλέον επιβάρυνση που θα φτάνει στον τελικό καταναλωτή.

δειτε ακομα

δειτε ακομα