Ανησυχία για την προθεσμία του 2025 στους κατασκευαστές αυτοκινήτων στην ΕΕ
Η προθεσμία του 2025 για τη μείωση των εκπομπών CO2 έχει δημιουργήσει πολλά ερωτήματα στους κατασκευαστές αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Με τη νέα απαίτηση για χαμηλότερα επίπεδα εκπομπών και την πτώση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, ο Luca de Meo, πρόεδρος της Renault και της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), προειδοποιεί ότι ο κλάδος μπορεί να αντιμετωπίσει πρόστιμο που μπορεί να ξεπεράσει τα 15 δισεκατομμύρια ευρώ.
Στη διάρκεια συνέντευξης του στη France Inter, ο Luca de Meo τόνισε την αναγκαιότητα να αναγνωριστούν οι προκλήσεις των στόχων μείωσης CO2 για το 2025: «Αν η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα παραμείνει σταθερή, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ίσως χρειαστεί να πληρώσουν μέχρι 15 δισεκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα ή να μειώσουν την παραγωγή τους κατά 2,5 εκατομμύρια οχήματα.»
Απαιτήσεις που ίσως είναι ανέφικτες
Η αναταραχή στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων έχει αναγκάσει τους κατασκευαστές να επενδύσουν περισσότερο σε οχήματα εσωτερικών καύσεων, με αποτέλεσμα την άνοδο των εκπομπών CO2 ανά αυτοκίνητο. Αν και τα υβριδικά μοντέλα προσφέρουν κάποια μείωση στις εκπομπές CO2, αυτή δεν επαρκεί για να αντισταθμίσει την πτώση στην πώληση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Από την 1η Ιανουαρίου 2025, οι κανονισμοί CAFE θα απαιτήσουν μείωση των εκπομπών CO2 στα 81 γρ./χλμ. από το 95 γρ./χλμ. που ίσχυε τα προηγούμενα τρία χρόνια. Ο στόχος είναι ο μέσος όρος εκπομπών από νέα οχήματα να φτάσει το 50 γρ./χλμ. μέχρι το 2030.
Στρατηγικές Επίτευξης Στόχων
Για να επιτευχθούν οι στόχοι, οι κατασκευαστές θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι τουλάχιστον το 25% των πωλήσεων τους προέρχεται από ηλεκτρικά οχήματα από το επόμενο έτος. Είναι μια φιλόδοξη πρόκληση, ιδίως σε μια αγορά αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων που ακόμα είναι σε νηπιακή κατάσταση.
Κάλεσμα για Ευελιξία
«Απαιτούμε λίγη ευελιξία», επισήμανε ο Luca de Meo, τονίζοντας την ανάγκη για προσαρμογή στους κανόνες και τις προθεσμίες: «Ο καθορισμός προθεσμιών και προστίμων χωρίς ανοιχτό διάλογο μπορεί να αποβεί επικίνδυνος.»
Δίλημμα: Πρόστιμο ή Μείωση Παραγωγής
Εάν δεν υπάρξει αλλαγή, το πρόστιμο για το 2025 μπορεί να φτάσει τα 15 δισ. ευρώ, ποσό που είναι δύσκολο να διαχειριστούν οι κατασκευαστές. Μια πιθανή λύση που εξετάζουν είναι η μείωση της παραγωγής των οχημάτων κατά 2,5 εκατομμύρια μονάδες. Αυτή η τεχνητή πτώση των πωλήσεων μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες, όπως χιλιάδες απολύσεις και λουκέτα εργοστασίων.