Τα ρυπογόνα αυτοκίνητα έχουν αρχίσει να αντιμετωπίζονται με αυστηρότερο τρόπο σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, στο πλαίσιο των προσπαθειών για βελτίωση της ατμοσφαιρικής ποιότητας.
Πολλές ευρωπαϊκές πόλεις υιοθετούν πλέον ένα πιο φιλικό προς το περιβάλλον προφίλ, προωθώντας την «πράσινη» κινητικότητα, που εστιάζει στη χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και άλλων εναλλακτικών μετακίνησης.
Για να ενθαρρυνθεί αυτή η στροφή προς τα ΜΜΜ, απαιτείται περιορισμός της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων, ειδικά των παλαιών και ρυπογόνων. Πολλές ευρωπαϊκές πόλεις έχουν ήδη προχωρήσει σε σοβαρά μέτρα, καθιστώντας αυτά τα οχήματα ανεπιθύμητα.
Μια από τις πιο γνωστές πόλεις που έχει εφαρμόσει περιορισμούς είναι το Λονδίνο, μέσω της Ζώνης Χαμηλών Εκπομπών Ρύπων (ULEZ), η οποία εκτείνεται σε όλη την πόλη και βοηθά περίπου 9 εκατομμύρια κατοίκους να αναπνέουν καλύτερα.
Δωρεάν πρόσβαση στην ULEZ έχουν τα ηλεκτρικά οχήματα, καθώς και τα βενζινοκίνητα Euro 4, 5 και 6, ενώ οι οδηγοί άλλων οχημάτων υποχρεούνται να πληρώνουν 12,5 λίρες για κάθε είσοδο, με πρόστιμο 180 ευρώ αν δεν το πληρώσουν.
Η ULEZ ισχύει 24/7, εκτός από τα Χριστούγεννα, και έχει συμβάλλει στη μείωση του διοξειδίου του αζώτου στο Λονδίνο κατά 53%.
Ανάλογο σύστημα διαθέτει και το Μιλάνο, στην Area C, όπου η είσοδος επιτρέπεται μόνο σε υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι υπόλοιποι πληρώνουν 7,5 ευρώ για πρόσβαση.
Κάποια οχήματα, όπως βενζινοκίνητα Euro 0, 1, 2 και diesel Euro 0, 1, 2, 3, έχουν παντελή απαγόρευση πρόσβασης στην Area C. Οι περιορισμοί ισχύουν καθημερινά από τις 7:30 π.μ. έως τις 7:30 μ.μ., με σκέψεις για επέκταση και τα Σαββατοκύριακα.
Ανάλογες ζώνες υπάρχουν και στην Μαδρίτη, καθώς και σε άλλες χώρες όπως η Ολλανδία και το Βέλγιο, εντείνοντας την προσπάθεια για μια πιο βιώσιμη αστική ζωή.