Η τάση για τη χρήση αυτόματων κιβωτίων ταχυτήτων αυξάνεται σταθερά σε όλο τον κόσμο. Στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη, τα αυτόματα οχήματα είναι η κανονικότητα, ενώ αναμένεται ότι οι επόμενες γενιές θα οδηγούν κατά βάση αυτόματα οχήματα. Αυτό είναι αδιαμφισβήτητα βολικό, αλλά σύμφωνα με διεθνείς έρευνες, μπορεί να μειώσει την οδική ασφάλεια. Οι οδηγοί αυτόματων οχημάτων είναι πιο απρόσεκτοι από εκείνους που οδηγούν χειροκίνητα οχήματα, καθώς η διαδικασία αλλαγής σχέσεων κρατά τον οδηγό σε εγρήγορση και συγκεντρώνει καλύτερα στην κυκλοφορία. Επιπλέον, η χρήση αυτόματων οχημάτων δυσκολεύει την επικοινωνία του οδηγού με το περιβάλλον του.
Το ίδιο συμβαίνει και με τα συστήματα υποστήριξης των οδηγών στα σύγχρονα αυτοκίνητα. Τα προηγμένα συστήματα, όπως το ραντάρ απόστασης με αυτόματο σύστημα πέδησης, μπορεί να παρασύρουν τους οδηγούς να μην αντιδρούν έγκαιρα όταν φρενάρει απότομα κάποιος εμπρός τους. Η προσοχή και η αυτοσυγκέντρωση ενός οδηγού μειώνεται όταν αναθέτει κάποιες λειτουργίες του οχήματος σε αυτοματοποιημένα συστήματα. Γενικά, είναι ευκολότερο να παραμείνουμε συγκεντρωμένοι όταν οδηγούμε οι ίδιοι, παρά όταν επαναπαύουμε την προσοχή μας σε προηγμένα συστήματα.
Συνολικά, η τάση για την αυτοματοποίηση των οχημάτων μπορεί να προσφέρει βολικότητα, αλλά πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι επιπτώσεις στην οδική ασφάλεια και στην προσοχή του οδηγού.Το σύστημα του Cruise Control και του συστήματος που μας κρατάει εντός των ορίων της λωρίδας αποτελεί μια επικίνδυνη κατάσταση, καθώς αντιδρούμε καθυστερημένα σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Ωστόσο, αν αναλάβουμε εμείς όλες τις λειτουργίες, τότε παραμένει ο εγκέφαλος ενεργός και η αυτοσυγκέντρωση σε υψηλά επίπεδα.
Στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το σύστημα οδήγησης One-Pedal-Drive μας κρατάει ενεργούς καθώς κάθε φορά που παίρνουμε το πόδι από το γκάζι, επιβραδύνει αισθητά το όχημα για να ανακτήσει ενέργεια. Με λίγη εξοικείωση στη δοσολογία του γκαζιού μαθαίνουμε να οδηγούμε χωρίς να χρειάζεται να πατάμε σχεδόν ποτέ φρένο, αφού με το One-Pedal-Drive μπορεί να επιβραδύνει το όχημα μόνο του και να σταματήσει στο φανάρι. Αυτό το ‘’παιχνίδι’’ επιτάχυνσης και επιβράδυνσης λειτουργεί όπως οι αλλαγές σχέσεων σε ένα χειροκίνητο σασμάν και μας κρατάει συνεχώς συγκεντρωμένους και σε εγρήγορση.